HiFi & Professional Audio Forum  - Molim nove članove da sačekaju overu registracije na Forum par dana, jer se radi ručno; razlog su spameri.

Produžena ruka prirode

Slike i opisi sistema, komponenti, video klipovi.. - Foto Album
Forum rules
Foto Album
Post Reply
User avatar

Topic author
sn
Forum Admin
Forum Admin
Posts: 2314
Joined: 15 Sep 2006, 04:09
Location: Belgrade
Contact:

Produžena ruka prirode

Post by sn » 09 Apr 2009, 23:28

Jedan od zanimljivih intervjua koji je objavljen u casopisu Sound&Music ciji je autor i teh.urednik bio Srdjan Ilic objavljujem ovde, smatrajuci da ce i vama biti veoma interesantan. Zanimljiv spoj prirode, umetnosti i samogradnje uredjaja i to sve prezentovano tamo gde biste najmanje ocekivali, u etnografskom muzeju. Krenimo redom;

Malo je ljudi koji na našim prostorima rade na proizvodnji vrhunskih audio-uređaja, a još je manje onih koji uspevaju da od toga žive. One, koji su ipak krenuli tim putem, nazivaju entuzijastima i hobistima, ne shvatajući da su ti ljudi, zapravo, pravi audiofili koji punim srcem uživaju u zvuku i muzici, pokušavajući da u proces njenog doživljavanja ugrade svoja iskustva i ljubav ka ovoj umetnosti. Našeg sagovornika ste imali prilike da upoznate u prostorijama Etnografskog muzeja, gde je u periodu od 26. decembra prošle do sredine januara ove godine održana jedinstvena postavka audio-uređaja. Aleksandar Antić je arhitekta, slikar, širokoj masi poznat kao urbani fotograf, a manjini i kao pravi i odani ljubitelj muzike, zvuka i elektrotehnike. Jedinstvenom kombinacijom vrhunskih audio i elektronskih komponenti sa prirodnim materijalima, Aleksandar je uspeo da proizvede seriju pojačala, zvučnika i CD plejera, koji vrhunski zadovoljavaju audio i vizuelni dojam, a zagarantovano nikoga ne ostavljaju ravnodušnim.

S&M> Kakvi su utisci sa izložbe?

Izložba je stvarno bila medijski izuzetno pokrivena, a da ja praktično nisam nikoga ni zvao. Prvo sam bio malo šokiran što na otvaranje izložbe nije došao niko od medija, ali kako je – tako je. Posle otvaranja sam mislio da od toga neće ništa biti, neće niko to videti, međutim, valjda su se ljudi probudili posle Nove godine, i RTS je napravio tri emisije. Isto tako, i TV Metropolis je uradio jako lep prilog, pa zatim Fox, Enter, Studio B... Bilo je možda čak i dvadesetak priloga na televiziji, što se ipak retko dešava.

Ja sam se trudio da na izložbi budem maltene svaki dan, jer nije to klasična izložba slika gde ne moraš da razgovaraš sa posetiocima, ovo ipak traži neka objašnjenja i priču. Mogu reći da sam zaista impresioniran svim utiscima koje su mi prenosili ljudi, i oni mi mnogo znače za budućnost, iz prostog razloga što je ovo u suštini bio moj eksperiment, pa se tu uvek postavlja pitanje kako će to biti prihvaćeno, da li ću time moći i dalje da se bavim, silne sumnje. Jer, besmisleno je ulagati novac i samo skupljati te uređaje, smisao je u tome da nastavim dalje projekte. Zato mi zaista mnogo znači što je izložba izuzetno primljena, čak i iznad mojih očekivanja. Intimno, najdraži u svemu mi je jedan aspekt izložbe – ona je multimedijalna, ali ima i one divne male pričice, koje sam ja napisao potpuno bez opterećenja; napisao sam ih samo da bih dopunio tu atmosferu sa još jedne strane, a to je pisana reč.
izl01.jpg
izl01.jpg (61.21 KiB) Viewed 1132 times
izl01.jpg
izl01.jpg (61.21 KiB) Viewed 1132 times
S&M> Običnim jezikom pisane poruke, prostor upotpunjen neverovatnim slikama prirodnih ambijenata, a opet izložba audio-uređaja. Da li je bilo teško pomiriti sve te naizgled suprotne elemente?

Ja sam inače poznat kao fotograf koji slika grad, radim urbanu fotografiju. Međutim, sada sam sebi zacrtao, kao neki petogodišnji program, da slikam šumu. To sam i radio, ali se rasteglo! Evo, već je praktično deseta godina, a ja taj program još uvek sprovodim. Sada sam čak počeo duže da živim u toj šumi aktivno, da je upoznajem, družim se sa šumskim bićima. Ali, šta je meni posebno plemenito u svemu tome?
Zašto sam ovu izložbu napravio toliko širokom? Jer sam sada, sa tim iskrenim odnosom prema prirodi, zapravo jako malo uložio – u prirodi sam se opuštao i učio sam od nje, nisam nametao ništa svoje. To mi se višestruko vratilo, iskustvo je bilo vrlo značajno, i drago mi je da to mogu da prenesem drugima. Ja u tom selu boravim i po mesec-dva u kontinuitetu, sigurno oko četiri meseca godišnje i često sam potpuno sam u toj kući i u šumi. Priroda daje strašnu energiju, tamo sam mnogo kreativniji.

S&M> Odakle ideja da, pored fotografije i svih drugih umetnosti, kreneš baš na proizvodnju audio-uređaja?

Mogu slobodno reći da sam još kao dete počeo sa time, jako me je zanimala elektronika, i jedan od mojih puteva u životu, kada sam morao da se izjasnim na neku stranu, bio je između ostalog i to da upišem Elektrotehnički fakultet. Međutim, kolebao sam se između vajarstva na Akademiji, elektrotehnike i fotografije. Na kraju sam otišao na Arhitekturu.

U svakom slučaju, to je moja stara ljubav, posebno uređaji za reprodukciju zvuka koje sam sklapao, ima sigurno 30 godina tome. Naravno, u prvo vreme sam učio elektroniku, sklapao sam po nekim datim konstrukcijama i šemama iz časopisa, i to su bili uređaji koji su divno radili.
Sada sam, zahvaljujući nekom svom opuštenijem poslovnom periodu, imao malo više slobodnog vremena, pa sam mogao da se posvetim nekim drugim stvarima. To je još jedna stvar iz detinjstva koja me je jako povukla, i ja sam se u potpunosti posvetio tom „audiofilstvu“. Naravno, u ovim godinama me je sramota da kradem šeme po Internetu, da radim po tuđim konstrukcijama, te sam se posvetio svom istraživačkom ciklusu i radu.

Ja dobro poznajem audio-elektroniku, ali projektovanje audiofilskih uređaja nije samo prosta naučno-tehnička disciplina, jer da je tako, onda bi svi dobro konstruisani uređaji radili isto. Shvatio sam da u tome ima dosta kreacije, iz prostog razloga što – uprošćeno rečeno – svako pojačalo zvuči drugačije. Stoga sam se izjasnio za jednu vrhunsku elektroniku u tom smislu da pravim retke, ručno rađene audiofilske uređaje, koji sada praktično ispituju granice i mogućnosti svega toga. Uzmimo za primer moje poslednje lampaško pojačalo, „Vevericu“ – meni je bilo interesantno da saznam koliko se tu daje a koliko se vraća, tačnije, da li davanje u tu oblast ima granica. I shvatio sam da nema. Bukvalno, koliko god da daješ, sve ti se vraća još više. Dakle, reč je o vrlo kreativnoj stvari koja nema granica. Kada napravim neko novo pojačalo, nađem se sa prijateljima da ga slušamo, i u njemu uživamo kao u nekom dobrom vinu.
izl02.jpg
izl02.jpg (112.13 KiB) Viewed 1132 times
izl02.jpg
izl02.jpg (112.13 KiB) Viewed 1132 times
S&M> Tu su konceptualno-umetnički rad, proizvodnja, videli smo izložbu… Hoće li se sada ući u neku polumasovnu proizvodnju? Da li pretenduješ da to bude i komercijalni uređaj?

Zaista bih želeo da moji uređaji još nekome pruže taj nivo sreće koji ja sa njima doživljavam dok slušam muziku koju emituju, i svakako da bih voleo da sve to stigne do nekih ljudi, ali ne bih nikada voleo da počnem serijsku proizvodnju. Jer, tada se izgubi mnoštvo stvari, tada se štedi da bi se više zaradilo... Ja bih voleo da sačuvam unikatnost tih uređaja, da izučavam domete, da stalno pravim različite uređaje u malim serijama. Pokušavam da definišem neke serije u kojima bi bilo maksimalno osam istih primeraka, svaki od njih numerisan i potpisan, kao što i umetnici potpisuju svoje grafike, i voleo bih da uvek ostane na tom nivou.

A najveća želja mi je da na tom putu samo ja donosim odluke. Na primer, ako me interesuju samo određeni segmenti izučavanja nekog CD plejera, želeo bih da bez obaveza mogu da izučavam samo CD plejere jedno 4–5 godina, da se samo na to skoncentrišem. Naravno, to su zasad samo moje želje, ali svakako bih voleo da se to nastavi, i iz još jednog razloga – kod publike sam video da cela priča zaista ima neki kvalitet, i ljudima pričinjava veliko zadovoljstvo da slušaju te uređaje, a i da ih gledaju, pošto su oni i vizuelno atraktivni.

S&M> Da li uređaji imaju definisanu cenu?

Svakako, moraju da imaju definisanu cenu, ali moram priznati da je cena neprimerena našoj situaciji, nažalost teškoj. Da budem iskren, ja mnogo vremena provodim u pravljenju ovih uređaja i za mene je najzahtevnija faza ispitivanja, uslovno rečeno štelovanja uređaja. Neki će se zapitati kako on može da se šteluje – na primer, kada koncipiram i napravim uređaj, sve povežem i on radi, za mene tek tada počinje faza koja traje jedno mesec-dva, samo da ga slušam i isprobavam kondenzatore i slično.
Dosta vremena utrošim na uređaje, i kada bih mogao da naplatim, recimo, sat vremena rada na njima 1 evro, ja bih bio presrećan! Ovo ne mogu da budu jeftini uređaji, a ni njihova ciljna grupa nije takva. Oni su ezoterični, vrhunskog kvaliteta. Ljudi koji to znaju to i cene, ali kod nas, nažalost, oni nemaju novca.

S&M> Koliko je teško doći do kvalitetnog repromaterijala?

Teško je, nažalost. Prvo, lampe su prilično arhaična stvar. Budući da se one i danas proizvode i jako su dobre, ja jedan deo koristim iz starih rezervi, ali se u isto vreme trudim da se skoncentrišem na novije, jer se to sada ipak mnogo bolje pravi.
Što se tiče delova, jako je veliki problem doći do njih, jer maltene svaki ima ime i prezime. Kao i kod gradnje izuzetno kvalitetnih instrumenata – npr. flaute, najbolje su od zlata, a još bolje od platine – isto tako je i ovde sa materijalom. Zatim, to su sve ručno motani transformatori, a to jako malo ljudi zna da radi; delovi su ručno rađeni, tako da su materijali prilično veliki problem. Nažalost, čak i kada su u pitanju najvažniji sklopovi, kao npr. kondenzatori za prenos signala, problem je i do njih doći, jer su najbolji oni „papir u ulju“ koji su se nekada koristili, ali je to ulje kancerogeno i zabranjena je njihova proizvodnja, tako da mi praktično uzimamo te stare dobre kondenzatore iz starih zaliha.
Kod mene je specijalitet, baš kod ovog najvećeg pojačala koje sam pomenuo (i jako sam ponosan na to), domaći kondenzator koji je kao jedna kutija 5x8 cm, izuzetnog zvukovnog kvaliteta, papir u ulju, naravno, a na njoj piše
Jugoslavija ’61!
iz03.jpg
iz03.jpg (118.27 KiB) Viewed 1130 times
iz03.jpg
iz03.jpg (118.27 KiB) Viewed 1130 times
S&M> Da li si imao kontakta sa ljudima koji se bave proizvodnjom na našim prostorima?

Jesam, ali sam tu doživeo razočaranje. Koga god konstruktora da sam znao, ja sam mu poslao pozivnicu, čak su i iz muzeja zvali te ljude. Moja izložba je trajala mesec dana, što je duže nego uobičajeno, i mislio sam da svake nedelje priredimo neke susrete i da svaki od tih konstruktora – ovde ima izuzetnih konstruktora, pri samom svetskom vrhu – mislio sam da svaki od njih održi svoju malu prezentaciju, kako bi i publika mogla da sazna iz prve ruke nešto što inače ne bi imala prilike. Nažalost, to nije uspelo, ljudi se nisu odazvali.
Svakako, imam divne kontakte sa dosta naših konstruktora, izuzetnih elektroničara, i ja njih poštujem i učim od njih, što je isto vrlo važno.

S&M> Što se tiče prirodnih materijala, da li ih sam obrađuješ i kakva je to procedura?

Da, ja sve obrađujem i to s velikim zadovoljstvom, jer imam sklonosti da rukama radim materijale. Pri tom, ne samo da sam obrađivao drvo za kutije za uređaje nego sam i neke skulpture dodao na izložbi. Ima tu nešto i u genima: moj deda je bio stolar i modelar, a i stric mi je stolar, i pomaže mi dosta. Ostala je i dedina stara radionica sa prepotopskim alatima gde ništa nije na struju! Čak sam neke izložio i na izložbi, to su predivni alati, sa fascinantnim imenima.

U samoj izradi drvenih predmeta ja zapravo pokušavam da budem produžena ruka prirode – učim prema formama: na primer, kako voda obrađuje kamen, kako vetar obrađuje drvo, kako ga savija... Ja te forme pokušavam da prenesem i pokušavam da postignem tu prirodnost, što se vidi i na mojim radovima.

S&M> Imali smo priliku da čujemo dva zvučnika, koji stvarno dobro zvuče. Koliko je tu muke bilo oko izrade?

Nisam ni znao da ću toliko da se namučim! Bukvalno mesec dana sam radio samo kutiju i duborez, i to bar deset sati dnevno. I jedva sam stigao to da završim za mesec dana, čak sam ga doneo ovde i još nešto dorađivao. Posle sam morao još i elektroniku da ugradim, skretnice i zvučnike, i dok je sve proradilo – mesec i po dana rada samo za dva zvučnika! Ali isplatilo se.

S&M> Drajveri…

Postoji jedna anegdota vezana za njih, to su Scan Speak drajveri, zaista najkvalitetniji. Prodao mi ih je prijatelj koji je u to vreme bio zastupnik te firme. Tada sam ga pitao da mi eventualno da neki savet za kutije, i on mi je kaže:
To su toliko dobri drajveri, tu ti ni ne treba kutija! :)

Skretnica se obično ugrađuje unutar kutije, a ona ima zavojnice i transformatore koji praktično rade kao mikrofon. Zato je jako loše ugraditi je unutra, jer je tu najveća buka – iza zvučnika, tako da je ja ugrađujem potpuno izvan, u zasebnu kutiju
koju još napunim peskom, ili pak
dodam jednu komoru pri dnu, sipam pesak i zatvorim je tako da vibracije ne mogu da dođu.

S&M> Koliko si pojačala i zvučnika izradio do sada?

Malo. Prvo sam odradio CD plejer, onako kako sam mislio da treba; naravno, moram prvo da imam dobar izvor zvuka. Zatim je usledilo pretpojačalo, ali sam pre njega napravio i jedan jako zanimljiv sklop. To je moja konstrukcija na koju sam potrošio jedno dve godine rada – potenciometar atenuator – svi audiofili znaju koliko je on važan. S tim sam napravio to pretpojačalo, koje je rađeno po principu da signal što kraćim i neposrednijim putanjama odlazi na izlaz. Što se tiče pojačala, morao sam da napravim jedno čisto FET tranzistorsko, da osetim taj tranzistorski zvuk. Onda sam uradio jednu hibridnu verziju, kojom sam bio jako zadovoljan, što ne mogu baš da kažem i za tranzistorsko, i napravio sam jednu čistu verziju – 100 % lampaško. I naravno, zvučne kutije.

Dakle, četiri do pet projekata, ne više. Ali to je rad od 6–7 godina.
aca.jpg
aca.jpg (87.62 KiB) Viewed 1130 times
aca.jpg
aca.jpg (87.62 KiB) Viewed 1130 times
S&M> Šta dalje? Hoće li biti još projekata?

Da, prvo što sam krenuo, CD plejer. Već imam ideju u glavi, a i odradio sam mnoštvo delova, kako bih napravio nešto što je daleko iznad ovoga što je već viđeno. Zamislio sam neku vrstu dampera za disk, jedan dodatni disk koji će dobro držati disk sa kog se čitaju podaci, ali ideja je da on lebdi u magnetnom polju i rasterećuje osovinu motora i umiruje ceo čitački sistem. To sam zamislio i dokazao eksperimentalno kako radi, imam sve odrađeno, samo je potrebno još malo štelovanja. Dakle, opet bih se vratio na CD.

S&M> Kako doći do tebe i tih uređaja?

Moj atelje je u Zemunu i svako je dobrodošao da uređaje posluša i oceni kvalitet, a ako je neko raspoložen i da kupi, ja sam raspoložen da prodam!

User avatar

Topic author
sn
Forum Admin
Forum Admin
Posts: 2314
Joined: 15 Sep 2006, 04:09
Location: Belgrade
Contact:

Re: Produžena ruka prirode

Post by sn » 09 Apr 2009, 23:33

beaver.jpg
beaver.jpg (85.43 KiB) Viewed 1132 times
beaver.jpg
beaver.jpg (85.43 KiB) Viewed 1132 times
cardinal.jpg
cardinal.jpg (92.76 KiB) Viewed 1132 times
cardinal.jpg
cardinal.jpg (92.76 KiB) Viewed 1132 times
cdp.jpg
cdp.jpg (103.52 KiB) Viewed 1130 times
cdp.jpg
cdp.jpg (103.52 KiB) Viewed 1130 times
squirrel.jpg
squirrel.jpg (73.23 KiB) Viewed 1127 times
squirrel.jpg
squirrel.jpg (73.23 KiB) Viewed 1127 times
klisura.jpg
klisura.jpg (101.13 KiB) Viewed 1133 times
klisura.jpg
klisura.jpg (101.13 KiB) Viewed 1133 times

User avatar

Operater
redovni korisnik
redovni korisnik
Posts: 125
Joined: 16 Oct 2006, 17:20

Re: Produžena ruka prirode

Post by Operater » 10 Apr 2009, 12:14

samo da pridodam...
IMG_4643.JPG
IMG_4643.JPG (60.73 KiB) Viewed 1086 times
IMG_4643.JPG
IMG_4643.JPG (60.73 KiB) Viewed 1086 times
IMG_4646.JPG
IMG_4646.JPG (49.24 KiB) Viewed 1084 times
IMG_4646.JPG
IMG_4646.JPG (49.24 KiB) Viewed 1084 times
IMG_4647.JPG
IMG_4647.JPG (65.85 KiB) Viewed 1086 times
IMG_4647.JPG
IMG_4647.JPG (65.85 KiB) Viewed 1086 times

Post Reply